מה הוא מקור השם קסטל – קאשטיל.
שמות משפחה מסוימים הם על פי העיר או האזור שבהם מוצא המשפחה.
מבני ערים בספרד ובפורטוגל: טולדנו - מהעיר טולדו שבספרד; אב קאסיס - מהעיר קאסיס עיר חוף בצרפת; אל-כסלסי - מהעיר קסלסס בספרד; אלגרנטי - מהעיר גרנדה בספרד, אלפסי מן העיר פס שבמרוקוסוויסה - מאזור סואסה ספרדמבני ערים בארצות האסלאם: אלקומסי - מהעיר קומס בצפון איראן; בארזני - מהעיר בארזן בכורדיסטן; אדרי, אדרעי או דרעי - מעמק הדראע (במרוקו); ענתבי - מהעיירה עין טב (כיום גזיאנטפ) שיהודיה עברו לחאלב; אזרזר - מכפר בשם איזרזר (אילה בשפת בני המקום), שבאזור האטלס בואכה אגדיר.
שמות משפחה מסוימים הינם על פי עיסוק אבי המשפחה:
דוגמאות: אלבז - מאלף הבזים; גבאי - גבאי (משרת בבית הכנסת); ג'מצ'י - זגג; סעצ'י - שען; גלאם - נוקד (מגדל צאן וסוחר בתוצריו - עור, חלב וצמר); מסיקה - מוסק זיתים; מועלם- מורה.שמות משפחה האופייניים ליהודים שמוצאם ממגורשי ספרד:
דוגמאות: פרץ - על שם פרץ בן יהודה; אלמושנינו - חזן; אלפנדרי - נגידשמות משפחה שמוצאן מהמדינות איראן, אפגניסטן ומאזורי הכורדים:
דוגמאות: אגגבבה - אביו של אגג בפרסית; אלחלאואצי - מייצר חלבה בכורדית; בנא - בנאי בפרסיתשמות משפחה שהם ראשי תיבות:
דוגמה: בן חמ"ו - בן חנניה מישאל ועזריה.
השם ויטא כביז – נגזר מהמקצוע כבאז, בערבית אופה.
השם קונדרצ'י – נגזר מהמקצוע קונדרצ'י בערבית סנדלר.
הקהילה היהודית בקרמונה בספרד, התקיימה מאות בשנים ושם העיר הפך לשם המשפחה ליהודים שבאו משם.
אל קרטני- כינוי ליהודים שבאו מקורדובה.
המדרידי – כינוי ליהודי שבא ממדריד.
השם קשטיל – שם ספרדי עתיק- נגזר מן המילה "קאשטיו" שפרושו מבצר או ארמון.
בדיוק כמו בערבית " אל קלעה " שפרושו מצודה או טירה המוקפת חומה ותעלת מים שנועדו להגן עליה ועל יושביה.
מצודה כזו נמצאת ליד העיר פמפלונה בממלכת נברה שבספרד.
יש אזורים שונים בספרד הנקראים קסטל נמצאים במקומות כמו לרידה, אליקנטה ואחרים.
השם און קאסטיליו מוזכר כשם יישוב שגרו בו יהודים, בפקודתו של מלך ארגון אל פונזיוס כדלהלן:
" להווי ידוע לכולכם כי אני אלפונזיוס ...מלך ארגון...מוותר לכל היהודים באונקסטליו על כל תשלומי מכס מסחורתם"
אותו יישוב מוזכר שוב בפקודתו של מלך ארגון יעקב הראשון, הנותן לכל היהודים המתגוררים בעיר אונקסטיליו, שיעבירו את מושבם למבצר הנמצא באותו מקום, שחרור לשלוש שנים מכל המיסים ושאר השירותים המלכותיים.
בשנת 1329 יהודי היישוב קסטילון מצפון לוולנסיה מקבלים רשות לרכישת מגרש לשם בית קברות ליהודי קסטילון.
החוקר לרדו מציין את השם " קסטל סראסין " אזור בצרפת אשר בימי הביניים, הייתה בו קהילה יהודית חשובה. יהודים אלה הותקפו בפוגרום בשנת 1320 על ידי הצרפתים היהודים הנצורים התאבדו על ידי כך שהרגו אחד את השני ושני האחרונים זרקו עצמם מהמגדל
קלטיוד (קלעת איוד יישוב במדינת ארגון אשר יהודים השתקעו בו בתחילת המאה ה -11 .השם קלעת איוד מקורו כנראה מערבית ופירושו בעברית כנראה "מבצר היהודים" פרוש זה מהווה עוד אפשרות למקור השם קסטל.מתי הגיעו הקסטלים לספרד?
זו שאלה שכנראה עדיין אין עליה תשובה מוחלטת , אבל סביר שהם נכללו בהמוני היהודים שיצאו לגולה, כבר מתחילת הספירה על ידי טיטוס אחרי חורבן הבית השני. הסופר יצחק בער כותב בספרו "תולדות היהודים בספרד הנוצרית " על סיפורים שרווחו כבר מן המאה העשירית אודות משפחות וקהילות של יהודים שהוגלו על ידי טיטוס או אפילו נבוכדנצר והובאו לספרד. היהודים בספרד היו חלק מאותה גולה קדומה שנתפזרה ברחבי הקיסרות הרומאית.
ידיעות יותר מפורטות על יהודים מגיעות אחרי כריתת הברית בין רומא והכנסיה הנוצרית, אשר אחריה מתחילות הרדיפות אחר היהודים על ידי הקנאים הנוצרים.
לאן פנו הקסטלים לאחר הגירוש
במסורת בעל פה שעברה מאב לבן, מסופר שבזמן הגירוש מספרד הגיעו לעיר עזה 5 אחים קסטל והצטרפו לקהילה היהודית שהייתה שם על פי החוקר אברהם לרדו, יוסף אל קאסטל רב בסוריה במאה ה-15.
לסיום, אין דעה אחת מהו מקור השם אך מה שבטוח, כנראה שכולם צודקים. אזור קסטליה בספרד הינו אזור גדול, ויש אפשרות כי כל התושבים היוצאים ממנה נקראו קסטל, כך שאנשי חבל הצפון והדרום לא בטוח הכירו אחד את השני ב 1492 אך היו הם לשם משפחה אחד אשר מעיד על מוצאם .